A következőkben áttekintjük azokat a feladatokat és kötelezettségeket, amelyek a munkaviszony végéhez kapcsolódnak, legyen szó a munkaviszony megszűnéséről vagy megszüntetéséről.
8.1. A munkakör átadása, elszámolás
A munkavállaló az erre előírt rendben köteles átadni a munkakörét, és elszámolni a munkáltatóval. A munkakörátadás és az elszámolás feltételeit a munkáltató köteles megfelelően biztosítani.
8.2. A járandóságok kifizetése
A munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat. Ha a munkaviszony
– a próbaidő alatt azonnali hatállyal,
– rendkívüli felmondással,
– azonnali hatályú közös megegyezéssel,
– az Mt. 94. §-ában foglalt lehetőség alkalmazásával, vagy
– az Mt. 101. §-ának (1)–(2) bekezdése szerint
szűnik meg, a munkáltató legkésőbb a jognyilatkozat közlésétől, illetve a megállapodás megkötésétől számított harmadik munkanapon, egyébként legkésőbb az utolsó munkában töltött napon köteles a kifizetésről és az igazolások kiadásáról gondoskodni.
Az Mt. 94. §-a szerint a munkáltató rendes felmondása esetén, ha a munkavállaló a felmondási idő alatt munkaviszonyának megszüntetését a munkavégzés alóli felmentése előtti időpontra kéri, a munkáltató köteles a munkaviszonyt a munkavállaló által megjelölt időpontban megszüntetni.
Az Mt. 101. §-ának (1)–(2) bekezdése szerint a munkavállaló, ha munkaviszonyát nem az Mt.-ben előírtak szerint szünteti meg, köteles a munkáltató számára időre járó átlagkeresetének megfelelő összeget megfizetni. Amennyiben a munkavállaló munkaviszonyának megszüntetése kizárólag azért jogellenes, mert a felmondási idő egy részét nem tölti le, megtérítési kötelezettsége a le nem töltött idővel arányos. Ha azonban a határozott időből még hátralévő időtartam rövidebb, mint a rá irányadó felmondási időtartam, a munkáltató csak a hátralévő időre járó átlagkereset megfizetését követelheti.
A munkavállalónak – a munkaviszonya megszűnése esetén – a szabadsága pénzben történő megváltására irányuló igényjogosultsága a munkában töltött utolsó napon nyílik meg. Ha a munkáltató annak kifizetésével késlekedik, e naptól esik késedelembe, és ettől az időponttól köteles a törvényes kamatot megfizetni.
A munkaviszony megszűnésének időpontja azonban nem módosul azáltal, hogy a munkavállaló szabadságmegváltásban részesült. Az Mt. 136. §-a egyebek között kimondja, hogy ha a munkavállaló munkaviszonya megszűnt, és az évben a munkáltatónál eltöltött idővel arányos szabadságot nem kapta meg, azt pénzben kell megváltani. E megváltás pénzben történik, és abban az esetben van helye, ha a munkavállaló munkaviszonya megszűnt. Mindebből következik, hogy a megváltott szabadságnapok nem növelik a munkavállalónak a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idejét, s nem módosítják a munkaviszonya megszűnésének időpontját. Ha tehát a munkavállaló munkaviszonya például felmondás folytán a hó 15-én megszűnt, s a folyó évre ki nem vett szabadság arányos részeként három munkanap szabadság pénzbeni megváltásában részesült, a munkaviszony megszűnésének időpontja változatlanul a hó 15-e, és nem 18-a.
8.3. Igazolás
A munkáltató a munkaviszony megszüntetésekor (megszűnésekor) a munkavállaló részére igazolást állít ki. Az igazolás tartalmazza:
– munkavállaló személyi adatait (név, leánykori név, anyja neve, születési hely, év, hónap, nap);
– a munkavállaló taj-számát;
– a munkáltatónál munkaviszonyban töltött idő tartamát;
– a munkavállaló munkabéréből jogerős határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozást, illetve ennek jogosultját;
– a munkavállaló által a munkaviszony megszűnésének évében igénybe vett betegszabadság időtartamát;
– a munkavállaló emelt összegű végkielégítésben való részesülését.
A munkáltató köteles igazolni azt is, ha a munkavállaló munkabérét jogerős határozat vagy jogszabály alapján levonandó tartozás nem terheli.
Az igazolásnak tartalmaznia kell a munkavállaló pénztártag által választott magánnyugdíjpénztár megnevezését, címét, bankszámlaszámát. Ha a tagságra kötelezett pályakezdő munkavállaló nem választott pénztárat, ezt a tényt jelezni kell, és meg kell jelölni az illetékes területi pénztár megnevezését, címét.
8.4. Működési bizonyítvány
A munkavállaló kérelmére munkaviszonyának megszüntetésekor (megszűnésekor), illetve az ezt követő egy éven belül a munkáltató köteles működési bizonyítványt adni. A működési bizonyítvány tartalmazza:
– a munkáltatónál a munkavállaló által betöltött munkakört,
– a munkavállaló munkájának értékelését.
A munkáltató a munkavállaló munkájának értékeléséről csak a munkavállaló kifejezett kérésére adhat tájékoztatást.