3. Biztosítások

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 5.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetők Kiskönyvtára 2005/05. számában (2005. május 5.)

Honfoglaló őseinknek sem volt könnyű dolguk! Gondosan becsomagolták íjaikat, nyílvesszőiket, a nyereg alá tettek egy kis húst, majd nekivágtak a kalandozásnak. Volt, aki St. Gallen vagy Augsburg felé indult, mások a bizánci bazárok felé vették az útjukat, és volt, aki csak a morva rokonokat látogatta meg.

Több mint ezeregyszáz év elteltével nagyot változott a világ. A mai kor kalandorai zsebre vágják a világútlevelüket (vagy csak a személyijüket) meg a bankkártyájukat, chartergépekre ülnek, vagy gépkocsijaikba, és néhány óra múlva már egy másik világba érkeznek. Ez a világ egyre kevésbé ismeretlen számunkra, de azért más. Más a kultúra, más a nyelv, mások a szokások, és még az emberek is mások. De hiszen ezért utazunk!

Külföldön sem fenyeget bennünket több veszély, mint itthon! Pontosabban: külföldön is annyi veszély fenyeget, mint idehaza. Tehát: sok! Csak sajnos nem tudjuk megválasztani, hogy idehaza vagy Barcelonában esik-e ki a fogunkból a tömés, Zuglóban robban-e le a kocsink, vagy a Montparnasse-on, illetve a 6-os villamoson tűnik-e el a csomagunk, vagy a frankfurti reptéren. Talán csak egyben lehetünk biztosak: a Palatinus strandon soha nem fogunk tengeri sünbe lépni.

3.1. Utasbiztosítás – Eső előtt köpönyeg!

Egy komolyabb utazás előkészítése hónapokig is eltarthat. Ki kell váltani az útlevelet, esetleg a vízumot, meg kell vásárolni a vonat- vagy repülőjegyet, felkészíteni az autót, szállást foglalni, be kell szerezni a térképeket. Gyakran csak egyetlen dologra nem jut idő (vagy pénz). Pedig egy közepes bedekker árából már olyan biztosítást vásárolhatunk, amellyel gondtalanná tehetjük a hosszasan előkészített utazásunkat.

Az utasbiztosítást még az utazás megkezdése előtt, Magyarországon kell megkötni. Ennek ma már többféle módja van: szerződést lehet kötni a biztosítók irodáiban, az interneten, sőt telefonon is. Az utazási irodák is kínálnak utasbiztosításokat; itt feltétlenül tájékozódni kell arról, hogy – szervezett utazás esetén – a részvételi díj nem tartalmazza-e a biztosítás díját. (A díj beépítését ma már egyre több utazásszervező alkalmazza.)

Az utasbiztosítási szerződés egyszeri díjas, a biztosítási díjat előre és egy összegben kell megfizetni. A kiállított kötvény érvényessége az előre meghatározott utazási időtartamhoz igazodik. Az utas számos konstrukció közül választhat, amelyek nem csupán díjaikban, hanem a vállalt kockázatok és a biztosítási szolgáltatások értékhatárában is különböznek egymástól. Sportrajongók – amennyiben az alapcsomag nem tartalmazza az emelt szintű kockázatot – pótdíj ellenében kiegészítő sportbiztosítást is köthetnek. A társaságok az Európán kívülre szóló szerződésekre rendszerint pótdíjat számítanak fel. Ugyancsak pótdíjat számolnak fel a biztosítók bizonyos életkoron (60-70 év) túl. Az utasbiztosítások díjai általában gyermek-, családi és csoportos kedvezménnyel csökkenthetők. Nagyon lényeges, hogy milyen eseményeket zár ki a biztosító a biztosított kockázatok köréből! Kiutazás előtt győződjünk meg arról, hogy a kellő információ birtokában vagyunk-e. Az assistance-szolgálat telefonszáma mindig legyen kéznél!

3.1.1. Utasbiztosítás interneten

A biztosításkötés bizalmi aktus, általában személyes kontaktust is igényel, ezért sokan idegenkednek az internetes kötéstől. Ez érthető is egy tartós életbiztosításnál vagy egy bonyolult ingatlanbiztosításnál; az utasbiztosításnál viszont az internet kifejezetten ajánlatos.

A biztosításközvetítő portálok kihasználják, hogy ez a biztosítási forma viszonylag egyszerű, határozott időre szól, és a biztosítók ajánlatai is hasonlítanak egymásra, mivel gondos piackutatáson alapulnak. Az internetes keresésnél csak a célországot (elsősorban a kontinenst), a kint tartózkodás tartamát, valamint az utazók életkorát kell megadni, és a gép máris megmutatja, sőt össze is hasonlítja a különböző biztosítók ajánlatait. Innen kiválasztható az igényeinknek vagy pénztárcánknak leginkább megfelelő szerződés.

3.1.1.1. A biztosításkötés időpontja

Az internetes kötést sem célszerű az utolsó pillanatra hagyni, az utazás megkezdése előtt legalább öt nappal meg kell rendelni a biztosítást, hogy az internetes közvetítőnek még legyen ideje a kitöltött kötvényeket és dokumentumokat eljuttatni az utazóhoz. Ez zömében postai úton történik (ilyenkor a kézbesítőnél fizethetjük ki a díjat), de természetesen mód van a kötvények személyes átvételére is. Ma már a biztosítók és a közvetítők olyan megoldásokat is alkalmaznak, amellyel az egész biztosításkötés lebonyolítható interneten: a díjat bankkártyáról is lehet utalni, sőt a "postafordultával" e-mailen megérkező kötvény rögtön ki is nyomtatható.

3.1.1.2. Az utasbiztosítás kiválasztását segítő honlapok az interneten:

www.ebizt.hu

www.biztositas.hu

www.ubc.hu

www.netrisk.hu

www.biztosítaskozvetito.hu

www.privatbankar.hu

3.1.2. Biztosítási dokumentumok az útlevél mellett

Az utasbiztosítási dokumentumainkat tartsuk a többi utazási okmánnyal együtt, mert bármikor szükség lehet rá. A kötvény általában egy többnyelvű, repülőjegy formájú nyomtatvány vagy kártya alakú okmány. A dokumentumok nemcsak a szerződés feltételeit tartalmazzák, hanem fontos információkat is (pl. mi a teendő kár esetén, az assistance-szolgálat éjjel-nappal, magyar nyelven hívható telefonszámai).

3.1.3. Szerződéshosszabbítás külföldről

Külföldről már nem köthető meg a hazai utasbiztosítás. Ha azonban a kint tartózkodás valamilyen okból meghosszabbodik, egyes esetekben mód van a szerződés meghosszabbítására. Erről a lehetőségről (vagy annak hiányáról) a szerződési feltételek tájékoztatnak. Elméletileg külföldön is megköthető a biztosítás egy ottani biztosítóval, de ez nagy körültekintést igényel, mert lehet, hogy az így megkötött szerződés éppen arra az országra nem lesz érvényes, ahol kötöttük! (Hiszen ezek a módozatok kifejezetten "külföldi" kockázatokra szólnak.)

3.1.4. Bérlet jellegű utasbiztosítások

A gyakran utazók körében egyre inkább elterjedtek a bérlet jellegű utasbiztosítások. Ezek általában egy évre szólnak, és tetszőleges számú utazásra érvényesek. Ennek birtokában – a kiutazás előtt – nincs semmi teendő.

Hasonló módon gyakorlattá vált, hogy a bank- és hitelkártya-kibocsátók a plasztiklapocskákhoz utasbiztosítási "bérletet" is kínálnak, amely ugyancsak korlátlan számú kiutazásra érvényes.

3.1.5. Utasbiztosításokat kínáló hazai biztosítók

ALLIANZ HUNGÁRIA Biztosító Rt. (www.allianz.hu)

CREDIT SUISSE Biztosító Rt. (www.cslife.hu)

GROUPAMA Biztosító Rt. (www.groupama.hu)

euróPAI Utazási Biztosító Rt. (www.eub.hu)

MAGYAR POSTA Biztosító Rt. (www.mpb.hu)

OTP GARANCIA Biztosító Rt. (www.garancia.hu)

QBE ATLASZ Biztosító Rt. (www.qbeatlasz.hu)

UNION Biztosító Rt. (www.unionbiztosito.hu)

UNIQA Biztosító Rt. (www.uniqa.hu)

3.1.6. Akik nem köthetnek utasbiztosítást

Az utasbiztosítást (turistabiztosítást) nem köthetik meg az életvitel szerint is külföldön élők, a tartósan külföldi kiküldetésben lévők, a külföldön munkát vállalók, illetőleg a külföldi ösztöndíjasok sem. Számukra speciális, az igényeikhez is jobban illeszkedő biztosítási módozatokat kínálnak a biztosítók.

3.1.7. Baleset-biztosítás

Utazó nemzet vagyunk, amit az is bizonyít, hogy Európában az első utazási biztosítótársaságot hazánkban létesítették még 1807-ben, Pécsett. Az utasbiztosítási kínálatot a szakmai zsargon úgy hívja, hogy: BBP. Ez a betűszó a biztosítási csomagban lévő kockázatokra utal: baleset, betegség és poggyász.

A BBP-be épített baleset-biztosítás valójában egy egyszerű összegbiztosítás, nem különbözik a többi, hasonló terméktől. Ez a biztosítás – baleseti halál, vagy abból eredő tartós egészségkárosodás esetén – meghatározott, a szerződésben rögzített összeget térít. Ez az összeg termékenként különbözik, és természetesen függ a választott díjtól is. A legalacsonyabb szolgáltatási összeg 1 millió forint, a legmagasabb 5-6 millió között van.

3.1.8. Poggyászbiztosítás

A poggyászkockázat általában lopás, rablás, baleset, elveszés esetére szól, és mindig limitált összegű. Talán nem ez a legfontosabb kockázat, bár az utazás során a poggyászkárok fordulnak elő a leggyakrabban. Fontos tudnivaló, hogy minden esetben hatósági okmánnyal kell igazolni a biztosítási esemény bekövetkezésének tényét, s a károk megtérítésére, illetőleg a biztosító szerződésben rögzített szolgáltatásának teljesítésére itthon kerül sor. A poggyászbiztosítási feltételek kapcsán különösen fontos a szerződéskötés előtti alapos tájékozódás, mert ennek elmulasztása később vitákra adhat okot.

3.1.8.1. Videók, fényképezőgépek biztosítása

Az egyes nagy értékű műszaki cikkekre vállalt kockázat szempontjából jelentősen eltérnek egymástól a biztosítók ajánlatai, ez feltétlenül tisztázandó a szerződéskötéskor.

A videók esetében az Allianz Gobal II. és Global Premium csomagjai 100 ezer, illetőleg 200 ezer forintos összegig fedezik a kárt. Az ennél értékesebb kamerák nem biztosítottak! A Groupama EMA, EMA Plusz és EMA VIP módozatai 40, 50, illetőleg 60 ezer forintig térítenek.

A fényképezőgépeket az Uniqua és az OTP Garancia nem vállalja, a többiek általában 40-60 ezer forintos limitig, az Allianz – módozattól függően – a videóknál alkalmazott korlátozásokat rögzíti.

3.1.8.2. Búvár- és sífelszerelés, kerékpár biztosítása

A búvárfelszerelésekre a biztosítók közül nem mindegyik vállal kockázatot, vagy ezt csak pótdíj ellenében teszi. Hasonló a helyzet a kerékpárok esetében is.

Eltérőek a sílécekre, felszerelésekre vállalt kockázatok is, egyes biztosítók csak baleset esetén térítenek, mások pedig csak pótdíj ellenében.

3.1.8.3. Műszaki cikkek biztosítása

Hasonlóan színes a skála a műszaki cikkek esetében, ezeket a kockázatokat az Uniqua nem vállalja, a többiek pedig limitált összegben és a módozathoz igazodó mértékben.

3.1.8.4. Szállítmánybiztosítás/cargo

Azokra a kiemelt, egyedi vagyontárgyakra, amelyekre az utasbiztosítás nem, vagy nem megfelelő mértékben nyújt fedezetet, érdemes külön szállítmánybiztosítást (cargo) kötni. Itt nincs összeghatár, és a biztosítás díja is a kockázathoz igazodik, de ily módon – legalábbis anyagilag - biztonságban tudható a nagy értékű vagyontárgy.

A korszerűbb és magasabb díjfokozatú módozatok szolgáltatást nyújtanak az útipoggyász késedelmes kiszolgáltatása esetén is, ami a légi utazás során fordulhat elő. A térítés attól függ, hogy a csomag kiszolgáltatása mennyit késett (4-12 óra), de a 80-150 euró körüli összeg általában elegendő arra, hogy pótoljuk a legfontosabb útiholmit.

3.1.9. Betegségbiztosítás

A kockázatok között nehéz sorrendet állítani, de a biztosítók (és az utazók) tapasztalatai szerint talán a betegségbiztosítási rész a legfontosabb. A biztosítók hajlamosak arra, hogy ijesztő adatokkal sokkolják az utazókat, de ezek az információk sajnos tényeken alapulnak. Egy nemrégiben történt svédországi motorbaleset kapcsán a hazai utasbiztosító mintegy 10 millió forintot fizetett ki a kinti mentésért, kezelésért, majd a magyar állampolgár speciális fedélzeti műszerekkel felszerelt, bérelt különrepülőgéppel történő hazaszállításáért.

De nem kell feltétlenül ilyen súlyos tragédiára gondolni. Sok honfitársunk lepődött meg már azon, amikor a két-három napos külföldi kórházi kezelés sok ezer forintos számláját a kezébe nyomták. Még nagyobb volt a meglepetés, amikor kiderült, hogy az összeg nem forintban, hanem euróban értendő!

Európa és a világ országaiban nagyon drága az orvosi és a kórházi ellátás, illetőleg a gyógyszer is. Ezeket az árakat tapasztalva a magyar polgár még arra is hajlandó, hogy átmenetileg felfüggessze a hazai társadalombiztosítási rendszer szakadatlan – s néha nem minden alap nélküli – ostorozását.

3.1.9.1. Amit a biztosító térít

A BBP-módozatok betegségbiztosítási kockázata alapján a biztosító megtéríti a sürgős szükségből felmerülő orvosi és kórházi ellátás, illetőleg kezelés költségeit, beleértve a mentőszolgálat igénybevételét is. A magyar biztosítók kötvényeit ma már a világ minden pontján elfogadják fedezetként nemcsak az állami vagy önkormányzati egészségügyi szolgáltatók, hanem a magánorvosok és magánklinikák is. Ez főleg annak tudható be, hogy a világban a jó hír is gyorsan terjed. A külföldi szolgáltatók az elmúlt másfél évtized alatt meggyőződhettek arról, hogy a hazai biztosítók korrekt módon és vitáktól mentesen teljesítik kötelezettségeiket a külhoni egészségügyi intézmények felé is. Erre garancia a világot behálózó ún. assistance-szolgálat is.

3.1.10. Assistance – magánkonzul?

Minden hazai utasbiztosító együttműködik valamelyik profi assistance-világhálózattal. Ezek a szervezetek éjjel-nappal, a világ minden pontján az utasbiztosítottak rendelkezésére állnak, ha erre szükség van. És gyakran van rá szükség.

A szisztéma vázlatos működése a következő: az utasbiztosítás kockázati körébe tartozó esemény bekövetkezésekor (baleset, betegség, poggyászkár) telefonon fel kell venni a kapcsolatot az assistance-központtal. Ennek (ingyenesen vagy kedvezményes tarifával hívható) nemzetközi telefonszáma természetesen minden kötvényen vagy igazoló dokumentumon megtalálható. Ez az assintance-center lehet hogy Budapesten, Münchenben, Szingapúrban vagy Atlantában működik, de egy bizonyos: magyarul beszélő operátorral veheti fel a kapcsolatot a biztosított. Az adatok egyeztetése után az operátor értesíti a biztosított tartózkodási helyén működő assistance-megbízottat, aki ezzel "átveszi" az ügyet, és a helyszínen intézkedik. Intézkedik a kórházi elhelyezésről, orvosi ellátásról, ha kell, tolmácsot kerít, elintézi az adminisztrációt; néha még arra is jut energia, hogy friss virágcsokor kerüljön a kórházi ágy melletti kisasztalra. (A nyelvi nehézségek gyakran szokatlan, de megoldható problémát okozhatnak. Volt már rá példa, hogy egy telefonos konferenciavonal segítségével egy időben beszélhetett egymással az egyiptomi kórházi ágyon fekvő magyar beteg, a görög származású kairói kardiológus, a beteg budapesti kezelőorvosa, valamint az atlantai assistance-központban ülő tolmács.)

Az assistance gondoskodik az esetleg elveszett iratok pótlásáról, az otthoniakkal való kapcsolattartásról, vagy megszervezi a hazautazást, illetőleg hazaszállítást. Ezek a profi assistance-szolgálatok úgy működnek, mintha a turistának vagy utazónak egy saját "konzulátusa" lenne a világ minden pontján éjjel-nappal.

3.1.11. Az E111-es nyomtatvány

Sokan gondolják úgy, hogy az Európai Unióhoz történt csatlakozásunk után már csak korlátozott mértékben lehet szükség az utasbiztosításokra, hiszen az európai polgárt a meglátogatott tagországban is megilleti az egészségügyi ellátás, illetőleg a hazai társadalombiztosítását "magával viheti" az unió államaiba. Ez a kézenfekvőnek tűnő megállapítás azonban némi korrekciót igényel.

A csatlakozást követően a társadalombiztosítási rendszer szabályozása minden tagországban nemzeti hatáskörben maradt, de az unió arra törekszik, hogy egy másik tagállamból érkező személy társadalombiztosítási szempontból ne kerülhessen hátrányosabb helyzetbe az adott ország állampolgárainál. Ennek megoldására rendszeresítették az EU-ban a sokat emlegetett E111-es nyomtatványt.

3.1.11.1. Az E111-es nyomtatvány igénylése

A magyar állampolgár másik tagállam(ok)ba történő utazás előtt saját országának társadalombiztosítási szervezeténél (megyei, fővárosi OEP-igazgatóságok) igényelheti ezt a nyomtatványt. Az igényléskor személyi igazolványt, lakcímkártyát, taj-számot, munkáltatói igazolást kell bemutatni. Az így kiállított E111-es igazolás három hónapig érvényes. A tartam lejárta után – újabb utazás esetén – tehát ismét ki kell váltani.

3.1.11.2. Sürgősségi ellátás az E111-gyel

Az E111 alapján a magyar állampolgár sürgősségi ellátást vehet igénybe az EGT (Európai Gazdasági Térség) területén. Ebbe a térségbe tartozik a 25 teljes jogú EU-tagállam, valamint Svájc, Liechteinstein, Norvégia és Izland.

Az E111 kizárólag sürgősségi betegellátásra használható, és csak meghatározott (általában állami, önkormányzati) egészségügyi intézményben. Sürgősségi ellátásnak az számít, ha az ellátás elmaradása vagy késedelme életet, egészséget, testi épséget veszélyeztetne. Nem minősül sürgősséginek a korábban már fennálló betegség külföldi kezeltetése, a fogászati kezelés, az utókezelés. A mentőszolgálatok és a magánklinikák általában nem fogadják el a nyomtatványt, és a kezelés teljes költségét készpénzben kérik. Utólag a magyar társadalombiztosítás ennek csak egy részét (töredékét) téríti vissza, mert az OEP a hazai tarifák alapján "számol el."

3.1.11.3. Önrész fizetése kötelező

A kinti ellátás még sürgősség esetén sem nevezhető ingyenesnek, hiszen az európai koncepció az volt, hogy a tagországokba érkező "európai polgárok" ugyanolyan ellátásban részesüljenek, mint a meglátogatott állam polgárai. Márpedig az unió valamennyi országában önrész fizetendő a legtöbb orvosi és kórházi ellátásért és a gyógyszerért (ez utóbbi receptdíj formájában jelentkezik). Ezt az E111 birtokosának ugyanúgy meg kell fizetnie, mint a kinti állampolgárnak.

Az önrész mértéke általában 20%, de országonként és ellátásonként változó. Például egy viszonylag gyakori térdszalagkezelés ára ma kb. 1400 euró, ennek 20%-át, azaz 280 eurót, több mint 70 000 forintot saját zsebből kell fizetni, még az E111 megléte esetén is! Az utasbiztosítás ezt természetesen fedezi. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár honlapja (www.oep.hu) teljes körű, pontos, naprakész információt kínál az uniós országokban alkalmazott önrészesedésekről.

3.1.12. Utasbiztosítás + E111-es nyomtatvány = teljes biztonság

Az EU harmonizációs megoldása és a magán-utasbiztosítás párhuzamosan, egymás mellett működik hosszú távon is. Még akkor is, amikor az E111-est felváltja majd az európai társadalombiztosítási kártya.

3.1.12.1. Egységes egészségbiztosítási kártya

Az Erópai Tanács 2002-ben, Barcelonában döntött az egységes európai egészségbiztosítási kártya bevezetéséről, amely a tagállamok által kiállított igazolások helyébe lép majd. Magyarország az E111-es nyomtatványt felváltó kártya bevezetésére 2006. január elsejéig türelmi időt kapott. Az uniós egészségbiztosítási kártya előnye abban rejlik, hogy a külföldi utazás előtt nem kell a hazai biztosítás meglétéről külön igazolást kérni, és annak birtokában az adott ország állampolgárával azonos módon és feltételek mellett lehet a sürgősségi (illetve a szükséges) ellátást igénybe venni.

A kártya bevezetése lépcsőzetesen történik. Az első körben közvetlenül olvasható formában az E111-es, majd a többi nyomtatványt váltja fel. A második lépés az elektronikus rendszer, az ún. Datac@rd bevezetése, amely – a legújabb információk szerint - 2008-ra tehető.

3.1.12.2. On-line egészségügyi szolgáltatás

Az egységes egészségbiztosítási kártya minden tagállamban használható lesz. Kizárólag azok az adatok szerepelnek rajta, amelyek az egészségügyi ellátáshoz és a díj utólagos megtérítéséhez elengedhetetlenül szükségesek. A kártyán fel kell tüntetni az érvényességi időpontot, így a kártya birtokosának nem kell minden egyes külföldi utazás előtt külön igazolást, érvényesítést kérnie, mivel a kártya a lejárat idejéig alkalmas az egészségbiztosítás meglétének az igazolására. A kártyát éppen ezért az azonosítást követően minden esetben vissza kell adni az érintettnek. Az elektronikus rendszer bevezetésének előfeltétele az egységes technológia kiválasztása és elfogadása, így az uniós kártyához valamennyi tagországban azonos leolvasóberendezés kapcsolódik majd.

Az elektronikus kártya kidolgozása az eHealth elnevezésű program keretében történik, amely nemcsak az egészségügyi ellátásra való jogosultság igazolását, hanem például egységes információs hálózat létrehozását, on-line egészségügyi szolgáltatást is jelent.

3.1.13. Az utasbiztosítás előnyei az EU-ban

Fedezi a teljes ellátást, az önrészt is. Nincs váratlan költség. Az utasbiztosítást megkötheti minden magyar állampolgár, társadalombiztosítási előzmény nélkül is.

Az utasbiztosítást minden egészségügyi intézmény (tehát állami kórház és magánklinika is) elfogadja, ezért a beteget a legközelebbi, magas színvonalon dolgozó intézményben fogják szakszerűen ellátni. Az utasbiztosítás fedezi a mentőszolgálat és a hazaszállítás költségeit is.

Az utasbiztosítás teljes körű, 24 órás, magyar nyelvű asszisztenciaszolgáltatást nyújt. Az utasbiztosítások ma már nemcsak baleseti és poggyászkockázatokat tartalmaznak, hanem jogvédelmi és felelősségi kockázatokat is.

3.1.13.1. Pluszszolgáltatás magasabb díjért

Számos módozat esetében olyan pluszszolgáltatásokat nyújtanak a biztosítók, mint pl. jogvédelem, ügyvédi költségek térítése, óvadékelőleg. Ezeket a szolgáltatásokat csak a drágább termékek választása esetén nyújtja a biztosító.

3.1.14. Tipikus kockázatokon túli ajánlatok a korszerű utasbiztosításokban

A tipikus kockázatokon túli ajánlatok a korszerű utasbiztosításokban a következők:

– a sérült vagy beteg biztosított hazajuttatása,

– a kórházba került utas gyermekének hazaszállítása,

– beteglátogató útiköltségének megtérítése,

– váratlan esemény bekövetkezésekor információnyújtás,

– sürgős esetben családtagok tájékoztatása,

– légi katasztrófa miatti szolgáltatás,

– holttest hazaszállítása,

– poggyászkésedelem miatti sürgős beszerzések térítése,

– elveszett úti okmányok pótlási költségeinek térítése,

– pénzsegély közvetítése,

– tolmácsszolgálat,

– jogvédelem (ügyvédi költség, óvadék, illeték kifizetése),

– felelősségbiztosítás másnak okozott károkért,

– a nem gyógyítási jellegű ellátás költségeinek térítése,

– a kényszerű külföldi tartózkodás költségeinek térítése,

– idő előtti hazautazás megszervezése, költségeinek térítése,

– keresés, mentés, kimentés,

– információnyújtás autómentő cég elérhetőségéről,

– személygépkocsi hazaszállítása.

3.1.15. Biztosítóválasztás

Az utazás vagy nyaralás előkészítésének sokszor jelentős költségei miatt az elsődleges választást alapvetően a biztosítás díja fogja motiválni. Nem vitás, hogy ez a legkönnyebben összevethető és az egyik legfontosabb paraméter.

3.1.15.1. Egy 14 napos európai utazás biztosítási díjai (biztosítók és a termékek neve szerint)

Termék neve

Díja

UNIQA – Travel Help Standard

3500 Ft

Európai Utazási Biztosító – Bázis

3500 Ft

Europa-Gan – EuroMondial

3500 Ft

OTP Garancia – A típus

3906 Ft

UNIQA – Travel Help Plusz

4200 Ft

Európai Utazási Biztosító – Nívó

4340 Ft

Credit Suisse – Assistance****

4340 Ft

OTP Garancia – B típus

4410 Ft

Groupama – EuroMondial VIP

4900 Ft

Groupama – EuroMondial Plus (EMA+)

4900 Ft

Allianz Hungária – Global II.

5460 Ft

UNIQA – Travel Help Lux

5600 Ft

QBE Atlasz – Assist Card Classic

5600 Ft

Klub Minimum Utasbiztosítás

5880 Ft

Európai Utazási Biztosító – Top

6300 Ft

Credit Suisse – Assistance*****+*

6300 Ft

QBE Atlasz – Assist Card Premium

7000 Ft

Klub Medium Utasbiztosítás

7420 Ft

OTP Garancia – E típus – Exkluzív

7560 Ft

Európai Utazási Biztosító – Top Extra

7700 Ft

QBE Atlasz – Assist Card Privileg

9100 Ft

Klub Maximum Utasbiztosítás

9380 Ft

Allianz Hungária – Global Premium II.

9660 Ft

Láthatjuk, hogy a legolcsóbb és a legdrágábbnak tűnő biztosítás díja között cca. két és félszeres a különbség. De a megalapozott döntéshez az is hozzátartozik, hogy az ígért szolgáltatásokat is összevessük, vagy legalább egy pillantást vessünk rá. A következő táblázat a legolcsóbbnak mutatkozó és a legdrágább biztosítás mellett bemutatja egy közepes árfekvésű termék szolgáltatását is.

3.1.15.2. Szolgáltatások összehasonlítása (magas, közepes, alacsony díjú terméknél)

 

Allianz Hungária – Global Premium II.

Európai Utazási Biztosító – Top

UNIQA – Travel Help Standard

A biztosítás díja

9660 Ft

6300 Ft

3500 Ft

EGÉSZSÉGÜGYI FEDEZETEK

Betegségek orvosi költsége

Limit nélkül

20 millió Ft

2 millió Ft

Betegséggel kapcsolatos egyéb indokolt költségek

300 euró

80 ezer Ft

nincs

Baleset orvosi költsége

Limit nélkül

20 millió Ft

2 millió Ft

Balesettel kapcsolatos egyéb indokolt költségek

300 euró

nincs

nincs

Baleseti halálra szóló biztosítás

5 millió Ft

2 millió Ft

1 millió Ft

Légi katasztrófa miatti halál

5 millió Ft

2 millió Ft

nincs

Baleseti rokkantságra szóló biztosítás

nincs

2 millió Ft

1 millió Ft

Térítés csonttörés, csontrepedés esetén

nincs

10 ezer Ft

nincs

POGGYÁSZKÁR

Poggyászlopás

250 ezer Ft

180 ezer Ft

60 ezer Ft

Poggyászkésés

4-8 órás késés: 50 euró

 

 

8-12 órás késés: 80 euró

 

 

 

12 órán túl: 150 euró

12-24 órás késés: 10 ezer Ft

 

 

24 órán túl: 40 ezer Ft

nincs

 

 

Úti okmányok pótlása

Tényleges költség

nincs

5 ezer Ft

ASSISTANCE

Külföldi tartózkodás meghosszabbítása

250 euró/éj (max. 4 éj)

60 euró/éjszaka

30 ezer Ft

Beteglátogatás költségei

100 euró/éj

60 euró/éjszaka

50 ezer Ft

Idő előtti hazautazás költségei

van

limit nélkül

30 ezer Ft

Gyermek hazaszállítása

van

limit nélkül

nincs

Gépkocsiban ülők hazaszállítása

van

100 ezer Ft

nincs

Gépkocsi hazaszállítása

nincs

100 ezer Ft

nincs

Telefonköltség

Európán belül: 100 euró, kívül 200 euró

nincs

nincs

Tolmácsszolgálat

van

nincs

nincs

Felelősségbiztosítás

2000 euró

nincs

nincs

Ügyvédi költségek

4000 euró

nincs

nincs

Egyéb jogi költségek

8000 euró

nincs

nincs

Pénzsegély közvetítése

van

nincs

nincs

Hozzátartozók értesítése

van

van

van

Biztosított felkutatása, mentése

van

nincs

2 millió Ft

Az összevetésből kitűnik, hogy természetesen a magasabb díjú biztosítási csomagok jóval magasabb szolgáltatást is ígérnek, sőt a szolgáltatások közötti különbség többszörös, mint díjbeli. Ezért az mondható, hogy annak, aki például gépkocsival utazik valamelyik közeli országba, ahonnan – baj esetén – akár néhány óra alatt is hazaérhet, elegendő lesz egy olcsóbb kategóriájú biztosítás. De aki egy távolabbi országba indul, repülővel vagy vonattal, annak mindenképpen gondolnia kell a magasabb díjú változatra. Annak egy napra eső díja még így sem lesz drágább, mint egy tengerparti teraszon elfogyasztott pohár sör. És különösen körültekintően kell eljárni, ha gyermekek is utaznak velünk.

3.1.16. Biztonságos-e utazási irodára bízni magunkat?

Van, aki saját maga szervezi utazását, s van, aki ezt az utazási irodára bízza. Ilyenkor az utazásszervező gondoskodik a szállítás megszervezéséről (repülőgép-, vonat-, hajójegyek, vagy különbusz), a szállásról, az ellátásról, az idegenvezetésről és a fakultatív programokról is. Az ilyen megoldás az utazás egyik legkényelmesebb módja. Az utast csak egyetlen rém fenyegeti: mi lesz, ha az utazási iroda közben csődbe jut, a befizetett előleg vagy részvételi díj ellenére a program meghiúsul, vagy ami még rosszabb: a már külföldön nyaraló utas/csoport nem tud hazatérni? Szerencsére az ilyen eset ritka, bár arról a közvélemény – a média útján – mindig értesül.

3.1.16.1.Bankgarancia, biztosítási fedezet

Erre is van biztosítás, de ez eltér a hagyományos BBP-től, mert ezt a szerződést nem az utas köti, hanem az utazási iroda. Ugyanis minden utazásszervezőnek - a rendelkezésére álló likvid pénzeszközökön túl – elkülönített vagyoni biztosítékkal is kell rendelkeznie. Ennek mértéke az utazási iroda forgalmától, árbevételétől függ, de elérheti a több tízmillió forintos összeget is. A vagyoni biztosítékot (óvadékot) vagy készpénzben kell tartani, vagy megfelelő bankgaranciát, illetőleg biztosítási fedezetet kell felmutatni. Az utazásszervezők általában az utóbbi megoldást választják. Az utazási szerződésben mindig fel kell tüntetni a vagyoni biztosíték formáját, biztosítás esetén a kockázatvállaló biztosító megnevezését is.

3.1.16.2. A vagyoni biztosíték célja

A vagyoni biztosíték célja, hogy esetleges csőd vagy fizetésképtelenség esetén fedezze a már külföldön lévő utasok kint tartózkodási és hazautazási költségeit, illetőleg a nem teljesített utazások részvételi díjainak, előlegeinek visszafizetését.

Az óvadékrendszer - a gyakorlat szerint – nagyfokú biztonságot nyújt az utazóknak, de azért nem teljes körűt. Az óvadék mértéke ugyanis limitált, tehát meghatározott összegű: ez a biztosító teljesítési kötelezettségének felső határa, és bizony előfordulhat, hogy ez az összeg nem lesz elegendő valamennyi jogos követelés kielégítésére. Először természetesen az utasok hazahozataláról kell gondoskodni, a fennmaradó összegből pedig az elmaradt utazások részvételi díjait és előlegeit kell visszafizetni.

Ez utóbbi folyamat egy kicsit elhúzódhat, ugyanis be kell várni az összes igényt. Ha a még rendelkezésre álló óvadékösszeg nem lesz elegendő valamennyi igény teljes kielégítésére, akkor az utasok abból befizetéseik arányában részesednek. A fennmaradó – ki nem elégített – igények esetleg csak az utazási iroda felszámolása során érvényesíthetők. Az utóbbi évek biztosítási gyakorlata azt mutatja, hogy az esetek többségében az óvadék összege elegendő a jogos igények kielégítésére.

3.2. Utazás négy keréken

A külföldön történő autózás potenciálisan több veszéllyel jár, mint az itthoni. De nem azért, mert külhoni autóstársaink rosszabbul vezetnek, hanem azért, mert az ismeretlen táj, a néha szokatlan autózási szabályok eleve veszélyhelyzeteket teremthetnek. (Ha egy spanyol autós az egyenrangú útkereszteződésben – jobbkéz-szabály! – villant egyet a reflektorával, az nem azt jelenti, hogy lemond az elsőbbségről, hanem pont ellenkezőleg: Vigyázz, jövök!)

Ugyanakkor az is igaz, hogy sok országban jóval fejlettebb a közlekedési infrastruktúra (autópályák, úthálózat, pihenőhelyek, tájékoztató táblák, forgalomszervezés), így kisebb a balesetveszély is. Talán ennek tudható be, hogy mi, magyarok a külföldi utakon – fajlagosan – nem szenvedünk többször balesetet, mint idehaza. De ne feledjük: hazánkban egy év alatt 100 autós közül 13 baleset részesévé válik, s némi matematikával az is kiszámolható, milyen esélyünk van arra, hogy egy kéthetes nyaralás során magunk is balesetet szenvedjünk vagy okozzunk. Azt sem árt figyelembe venni, hogy egy nyári csavargás során a vén Európában jóval több utat (több kilométert) teszünk meg az átlagosnál, s ez növeli a baleseti kockázatot is.

3.2.1. Baleseti szituációk

Európa útjain is háromféle baleseti szituáció fordulhat elő:

– önhibás, saját kár (a balesetnek a magyar autóson kívül nincs másik részese: ilyen a fának, oszlopnak ütközés, kisodródás, árokba csúszás),

– okozott kár (a másnak okozott kárért a magyar autós felelős),

– szenvedett kár (más okozza a kárt, a magyar autós vétlen).

Sajnos, mindhárom esetben számolni kell a saját autónk sérülésével, esetleg üzemképtelenné válásával is. Hogy a kár végül is megtérül-e, az viszont már a biztosítottságtól függ.

3.2.2. Casco biztosítás

Az önhibás károk – tehát amikor a keletkezett kárt nem lehet másra áthárítani – csak érvényes casco biztosítás esetén térülnek meg. Jelenleg a hazai gépjárműpark mintegy 24 százaléka rendelkezik casco biztosítással, tehát minden negyedik tulajdonos. Érdemes megfontolni, hogy egy nagyobb utazás előtt nem érdemes-e megkötni a casco biztosítást, még akkor is, ha annak legrövidebb tartama egy év. A casco biztosítás a töréskárokon kívül megtéríti az elemi csapások által vagy a gépjárműlopás kapcsán keletkezett károkat is, azonkívül biztosított a menetképtelen jármű hazaszállításának költsége is, amely pl. egy távoli spanyolországi üdülőhelyről meglehetősen borsos összeg lehet.

3.2.2.1. A casco Európában

Indulás (vagy az új kötés előtt) feltétlenül tájékozódni kell arról, hogy az adott casco szerződésnek milyen a területi hatálya, vagyis a biztosítás mely országokra érvényes. Ez azért fontos, mert a hazai biztosítók termékei között jelentős különbségek vannak. A főszabály az, hogy ezek a szerződések Európára érvényesek, de a biztosítók eltérően pontosítják ezt a fogalmat.

A korántsem teljes körű számbavétel szerint pl. az Union Rt. a zöldkártyaszerződés valamennyi országára kockázatot vállal, így például Algériára, Tuniszra, Marokkóra is, bár ezekre a helyekre viszonylag ritkán látogat a magyar autós utazó.

Az Allianz-casco hatálya egész Európa földrajzi területére kiterjed, de a volt Szovjetunió utódállamai közül csak a balti országokra (Észtország, Lettország, Litvánia), viszont érvényes a biztosítás Törökország ázsiai részén is.

Az Aegon is vállalja a kockázatot Törökország Boszporuszon túli területére is, viszont kizárja a területi hatályból Macedóniát és Bosznia-Hercegovinát (ez azoknak lehet fontos, akik Bosznián keresztül autóznak a dalmát tengerpartra.).

A Generali a földrajzi értelemben vett Európa egész területére kockázatot vállal, tehát még a volt Szovjetunió utódállamaira is, egészen az Urálig.

Látva ezt a változatos területihatály-megközelítést, igazán nem lehet mondani, hogy a biztosítók "összebeszéltek", ne adj' isten: kartellt alapítottak. Egyben viszont bizonyosak lehetünk: az Európai Unió tagállamainak területére minden hazai biztosító cascója érvényes.

Külföldön történt casco-kár esetén a szükségjavítás költségeit majd idehaza téríti meg a biztosító, illetőleg a kinti javítási számla fedezetére igénybe vehetők az Autóklub hitellevél-konstrukciói. Ha az autó üzemképtelenné válik, jó, ha van egy olyan BBP-biztosítás, amely fedezi a hazautazás költségeit, és az assintance-szolgáltatás keretében megszervezi a jármű hazaszállítását is.

3.2.3. Kötelező biztosítás

Külföldi autós utazás előtt különösen fontos, hogy rendben legyen a gépjármű kötelező felelősségbiztosítása (gfb). Tehát legyen megkötött szerződés, és annak díjbefizetéséről is előzetesen gondoskodni kell. Ennek elmulasztása komoly gondokat okozhat.

A kontinens országai már közvetlenül a háború után rájöttek arra, hogy az államok között a közúti közlekedés (mind az áruszállítások, mind a személyforgalom esetén) csak akkor lesz zökkenőmentes, ha az érintett országok – politikai, társadalmi berendezkedésüktől függetlenül – együttműködnek egymással. Ne feledjük: akkor még nem létezett sem a Közös Piac (a későbbi EU), sem a KGST!

3.2.3.1. A zöldkártyarendszer

Az együttműködés legfontosabb feltétele az volt, hogy minden európai ország tegye kötelezővé a gépjárművek felelősségbiztosítását. Ez az '50-es évek végére gyakorlatilag meg is valósult, még az akkori szocialista országokban is. A következő lépés az volt, hogy az országok a hazai gfb fedezeti körét kiterjesztették egész Európára. Ennek érvényességét az országba való belépéskor ellenőrizték a határőrizeti szervek. De hogy ne kelljen a határállomásokon idegen nyelven írott gfb-kötvényeket silabizálni, megszületett a zöldkártya gondolata. (A biztosítósok nem győzik hangsúlyozni, hogy ez az intézmény nem azonos a jóval későbbi keletű, és szerencsétlen módon ugyancsak "zöldkártyának" nevezett, környezetvédelmi felülvizsgálatot igazoló dokumentummal!)

A zöldkártya - hivatalos nevén: nemzetközi gépjármű-felelősségbiztosítási bizonylat – egy egységes európai okmány, amelynek felmutatása azt igazolja, hogy a külföldön közlekedő autós "hazulról" érvényes gfb-t hozott magával, amely majd fedezi az esetleg külföldön okozott károkat. A rendszer harmonikusan működött, így az is hamar kiderült, hogy még a zöldkártya felmutatása is felesleges, hiszen minden európai országban kötelező a gfb, és mindegyik biztosítás egész Európára érvényes. Ezért az érintett országok biztosítói (biztosítási szövetségei) kétoldalú megállapodásokat kötöttek egymással, amelyek szerint a határon még a zöldkártyát sem kell lobogtatni, mert a jármű hatósági forgalmi rendszáma és a karosszéria hátuljára ragasztott országjel (hazánk esetében a "H" betű) egyértelműen igazolja az érvényes biztosítási fedezetet.

Sok autós panaszkodott akkoriban, hogy egyes európai országokban a rendőrök súlyos bírságokat szabtak ki a magyar autósokra, mert a gépjárművön nem volt "H" betű. Nos, az valójában nem közlekedési bírság volt, hanem a rendőr számára a "H" betű hiánya azt jelentette: az autósnak nincs érvényes felelősségbiztosítása.

3.2.3.2. A "H" betű és a 12 csillag

Próbáljuk áttekinteni, hogy ma mi a helyzet! Ígérem, bonyolult lesz, de van megoldás is!

Először a rendszámtábla és a "H" országjel ügyét tisztázzuk! Ha a jármű az Európai Unió tagországában kiadott olyan forgalmi rendszámtáblával rendelkezik, amely a bal oldalán, függőleges kék mezőben, körben 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazza (nálunk az autósok ezt új EU-rendszámnak hívják), akkor az EGT területén a gépjárművet nem kell további külön országjelzéssel (ovális plaketten "H" betű) ellátni.

Más országok azonban, az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményen alapuló belső szabályozásukra tekintettel, a külön országjelzést ezen rendszámtáblák esetében is megkövetelik. Tehát: ha az EGT-n kívüli országba utazunk, a "H" országjelet akkor is alkalmazni kell, ha ez a betű egyébként is "rajta van" az EU-rendszámtáblán. (Szabál az szabál!)

3.2.3.3. Mikor váltsuk ki és vigyük magunkkal a zöldkártyát?

Minden esetben kötelező kiváltani a zöldkártyát az alább felsorolt országokba gépjárművel történő utazáskor:

– Albánia

– Andorra

– Belarusz

– Bulgária

– Irán

– Izrael

– Moldávia

– Marokkó

– Törökország

– Tunézia

– Ukrajna

Ha a felsorolt országokba való belépéskor a magyar autós nem tudja felmutatni a zöldkártyát, számíthat arra, hogy a határon megfizettetik vele az ottani gfb árát, amely még néhány napra is borsos összegbe kerülhet (60-100 euró), vagy még az országba való belépést is megtagadják (Ukrajna).

A nagy gyakorlattal rendelkező biztosítási szakemberek azt tartják, hogy a fentiektől függetlenül külföldre utazáskor minden esetben ajánlott a zöldkártya kiváltása. Különösen javasolt a zöldkártya kiváltása Bosznia-Hercegovinába, Görögországba, Macedóniába, Máltára, Olaszországba, Romániába, valamint Szerbia és Montenegróba történő utazáskor. Bár elméletileg ezekbe az országokba elég lenne a rendszám és az országjel is, a tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy erről nagyon nehéz meggyőzni a távoli Peloponnészoszi-félszigeten szolgálatot teljesítő görög rendőrt.

3.2.3.4. Ingyenes zöldkártyakiváltás

Az okmány kiváltása egyébként nem bonyolult, a gfb-t kezelő biztosítók irodái pillanatok alatt kiállítják, s csak a szerződés érvényességét ellenőrzik, valamint azt, hogy a díj is rendben van-e. Egyre több biztosító teszi lehetővé a zöldkártya igénylését telefonon, illetőleg interneten. Ilyenkor célszerű figyelemmel lenni a kb. 5 napos átfutási, illetőleg kézbesítési időre. A zöldkártya kiállítása ingyenes, érvényessége a díjjal fedezett időtartamig szól. Az igazolást tartsuk a jármű okmányai között.

A fentiek egy kicsit bonyolultnak tűnhetek, de – mint ígértem – van egy egyszerű megoldás is. Ha a gépkocsi hátulján mindig van egy "H" betű, a kesztyűtartóban pedig mindig ott lapul egy zöldkártya, akkor sehol, semmi problémánk nem lehet a gfb érvényességének igazolásával.

3.2.3.5. A magyar gfb területi hatálya

A magyar gfb területi hatálya az alábbi országokra terjed ki:

– Albánia

– Andorra

– Ausztria

– Belarusz

– Belgium

– Bosznia-Hercegovina

– Bulgária

– Ciprus

– Csehország

– Dánia (és a Feröer-szigetek)

– Észtország

– Finnország

– Franciaország (és Monaco)

– Görögország

– Hollandia

– Horvátország

– Izland

– Irán

– Írország

– Izrael

– Lengyelország

– Lettország

– Liechtenstein

– Litvánia

– Luxemburg

– Macedónia

– Magyarország

– Marokkó

– Málta

– Moldávia

– Nagy-Britannia és Észak-Írország

– Németország

– Norvégia

– Olaszország (Vatikán és San Marino)

– Portugália

– Románia

– Spanyolország

– Svájc

– Svédország

– Szerbia és Montenegró

– Szlovákia

– Szlovénia

– Tunézia

– Törökország

– Ukrajna

3.2.3.6. Ahol nem érvényes a zöldkártya

Ha a volt Szovjetunió utódállamaiba – Belarusz, Észtország, Lettország, Litvánia, Moldávia és Ukrajna kivételével – tervezünk autós utazást, akkor számoljunk azzal, hogy ezekben az államokban a magyar gfb-nk nem lesz érvényes.

3.2.4. Egységes Európai Baleseti Bejelentő

A zöldkártyán kívül van még egy olyan nyomtatvány, amit tanácsos magunknál tartani: ez az (Egységes Európai) Baleseti Bejelentő, amelyet az itthoni autószsargon csak "kék-sárgának" nevez. Ez azért praktikus, mert a – biztosítók megállapodása alapján – a kontinens minden országában ezt használják. A kárjelentő mindenhol egységes formátumú és egységes szerkezetű, csak a nemzeti nyelvekben különbözik. De így még egy görög vagy portugál nyelvű lapot is ki tudunk tölteni, mert például a 8. pontban minden nyomtatványon a felelősségbiztosító nevét, illetve a kötvény (zöldkártya) adatait kell feltüntetni.

A baleseti bejelentő ingyen beszerezhető a biztosítók irodáiban, és egyébként sem árt, ha van belőle néhány a már emlegetett kesztyűtartóban. Néha még autóstársainknak is segíthetünk vele.

Ha külföldön baleset részesei vagyunk, ezt a nyomtatványt kell kitölteni. Pontosan adjuk meg adatainkat, és ezt követeljük meg a másik féltől is, sőt nem árt azokat ellenőrizni sem. Különösen arra ügyeljünk, hogy pontosak legyenek a forgalmi rendszámra, illetőleg a felelősségbiztosítóra vonatkozó adatok. Felelősséget, vétkességet elismerő nyilatkozatot ne tegyünk, viszont a baleseti tényállást korrekt, tárgyilagos módon rögzítsük, még akkor is, ha úgy érezzük, hogy mi voltunk a "hunyók".

A baleseti bejelentő önindigós felülettel rendelkezik, tehát két példány készül belőle, az egyiket tartsuk magunknál, a másikat adjuk át a másik részesnek. Egyéb nyilatkozatot, nyomtatványt – főleg idegen nyelvűt – ne írjunk alá. Még csekély kár esetén se ajánljuk fel a kár helyszínen való megtérítését, és magunk se fogadjunk el ilyen ajánlatot. Ha valóban mi voltunk a vétkesek, a felelősségbiztosítónk elintézi majd a kártérítést, bár a következő évi bonus-malust ez a kifizetés befolyásolni fogja.

3.2.4.1. Rendőri segítség, javítási számla

Különösen fontos a kárjelentő lap precíz kitöltése, ha úgy érezzük, hogy az okozott kárért a külföldi autós volt a felelős. Vita esetén feltétlenül hívjunk rendőrt. A megsérült járművünk szükségjavításairól, valamint a felmerült egyéb költségeinkről feltétlenül kérjünk számlát, mert ne feledjük, hogy a keletkezett kár összegét nekünk kell bizonyítani, ráadásul egy nemzetközi, határon átnyúló kárrendezés során.

3.2.5. Kárrendezés az EU-ban

Ebben jelentős változást hozott az EU-hoz való csatlakozásunk, illetőleg az európai direktívák hazai jogrendünkbe való inkorporálása. Eddig ugyanis az ilyen "szenvedett károknál" a nemzetközi kárrendezés elég bonyolult és lassú volt. A magyar károsult kénytelen volt hazaérkezése után a károkozó külföldi felelősségbiztosítójához fordulni, és úgy intézni az ügyeit, ami a távolság, az eltérő jogrend és a nyelvi nehézségek miatt igen körülményes volt. Ma már mindez "itthonról" is intézhető, ugyanis minden EU-s felelősségbiztosító rendelkezik Magyarországon egy ún. kárrendezési megbízottal, aki idehaza intézi a kárügyeket.

3.2.5.1. Kárrendezési megbízott

Hogy találjuk meg ezt a kárrendezési megbízottat? Ennek két módja is van. Mint említettük, nagyon fontos, hogy a baleset helyszínén rögzítsük a károkozó felelősségbiztosítójának nevét. Ha például a kárjelentőről kiderül, hogy a belga károkozó felelősségbiztosítója a KBC Verzeckeringen nevű cég, akkor a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) honlapjáról (www.mabisz.hu) megtudhatjuk a belgiumi információs központ címét, telefonját, valamint elektronikus adatait. Ez az információs központ közli, hogy az említett KBC Verzeckeringen belga biztosítónak ki a magyarországi kárrendezési megbízottja (ez lehet egy ügyvéd, egy kárrendezési iroda, vagy akár egy magyarországi biztosító is.) A továbbiakban ezzel a kárrendezési megbízottal kell kontaktálni.

A kárrendezési megbízott megkereséséhez segítséget nyújt a MABISZ Gépjármű Kárrendezési Irodája is (mabiszgki@hunmib.mabisz.hu).

A kellemetlenségektől mentes külföldi utazást vagy nyaralást garantálni nem lehet, mint ahogy ez idehaza sem garantálható. De egy jól átgondolt és körültekintően kiválasztott biztosítási csomag hozzájárulhat ahhoz, hogy ezek a kellemetlenségek anyagilag kezelhetőek legyenek, és évek múltán már csak úti élménnyé szelídüljenek.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2005. május 5.) vegye figyelembe!