11.1. A támogatás célja
Amennyiben a munkahely megtartására irányuló törekvések nem vezettek eredményre, a munkavállalóknak többnyire a munkahely megszűnésével kell számolniuk. A munkavállalók szociális biztonságának elősegítése érdekében jött létre a Bérgarancia Alap, amelyből megelőlegezhető a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek a munkavállalóval szemben fennálló, kiegyenlítetlen bértartozása.
11.2. A támogatás alanya
A támogatás a csődeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény hatálya alá tartozó, alábbi gazdálkodó szervezet részére állapítható meg:
– állami vállalat, tröszt, egyéb állami gazdálkodó szerv,
– szövetkezet,
– gazdasági társaság, közhasznú társaság,
– egyes jogi személyek vállalata, leányvállalat, vízgazdálkodási társulat (a víziközmű-társulat kivételével), erdőbirtokossági társulat,
– önkéntes kölcsönös biztosítópénztár, magánnyugdíjpénztár, továbbá
– egyesülés, sportegyesület, sportszövetség.
11.3. A támogatás megállapításának feltételei
A támogatás annak a gazdálkodó szervezetnek nyújtható, aki
– felszámolás alatt áll, és
– a munkavállalókkal szemben fennálló bértartozást a felszámolási eljárás kezdő időpontját követően a felszámolási költségek fedezetét jelentő bevételek hiánya miatt a bérfizetési napon nem tudja kielégíteni.
A felszámolás kezdő időpontja: a felszámolást elrendelő végzés jogerőre emelkedésének napja. A befejezés időpontja: az adós gazdálkodó szervezet megszűnésének napja.
11.4. A támogatás formája, mértéke
A visszatérítendő támogatásra való igény meghatározásakor a gazdálkodó szervezetnek a munkavállalókkal szemben, a bérfizetési napon fennálló bértartozását lehet figyelembe venni.
11.4.1. Bértartozás
Bértartozás a munkáltatót terhelő minden munkabértartozás, ideértve a betegszabadság időtartamára járó térítést és a munkaviszony megszűnéséhez kapcsolódó – törvény alapján nyújtandó – juttatást.
11.4.1.1. A munkaviszony megszűnésével kapcsolatos juttatás
A munkaviszony megszűnésével kapcsolatos juttatás körében figyelembe vehető:
– a munkáltató rendes felmondása esetén a munkavégzés alóli felmentési időre járó átlagkereset, valamint
– az Mt. alapján járó, törvényes mértékű végkielégítés.
A támogatási igény meghatározásakor figyelembe vehető a felszámolás kezdő időpontja előtt megszűnt munkaviszonyból származó bértartozás, ha annak kifizetése a felszámolás megindítását követően is esedékes – kiegyenlítetlen - tartozás.
Nem vehető figyelembe
– a végkielégítés törvényes mértékét meghaladó olyan járandóság, amely a munkavállalót egyébként a kollektív szerződés ilyen tartalmú rendelkezése alapján megilletné,
– a munkaviszonyból származó, azonban bértartozásnak nem minősülő követelések (pl. kártérítési igény), továbbá
– az olyan, munkavégzés ellenértékeként járó követelések, amelyek a gazdálkodó szervezetet nem az Mt. alapján terhelik (pl. megbízási- vagy vállalkozásidíj-tartozás).
11.4.1.2. A bértartozás figyelembe vehető mértéke
A támogatási igény meghatározása során a bértartozás, de legfeljebb jogosultanként a tárgyévet megelőző második év – Központi Statisztikai Hivatal által közzétett - nemzetgazdasági havi bruttó átlagkeresetének négyszerese vehető figyelembe.
(A bruttó átlagkereset 2002-ben 122 500 Ft/fő/hó volt a Magyar Közlöny 2003/32. számában megjelent KSH tájékoztatás alapján.)
11.4.2. Értékhatár
Az igényelhető támogatás nem lehet több, mint a gazdálkodó szervezetnél a bérfizetés napján rendelkezésre álló és az azt követően – a kérelem napjáig – keletkezett forrás együttes összegének és az ismertetett módon kiszámított támogatási igény összegének különbözete.
A támogatás forrása az MPA bérgarancia alaprésze.
11.5. A támogatás visszafizetése
A támogatás visszafizetése – főszabály szerint – annak folyósításától számított 60. napon, illetve, ha a felszámolási zárómérleg benyújtására a 60. napot megelőzően kerül sor, a felszámolási mérleg benyújtásának napját megelőző napon válik esedékessé. A felszámolási mérleg benyújtásának napján a zárómérleg postára adásának vagy a bírósághoz történő beadásának napját kell érteni.
11.5.1. Kamat
Ettől eltérő a helyzet, ha a gazdálkodó szervezet a támogatást jogalap nélkül vette fel: a jogosulatlanul igénybe vett, vagy jogszerűtlenül felhasznált támogatást a jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben azonnal vissza kell fizetni.
A visszafizetendő összeg kamatrésze a felszámolót terheli. A felszámoló eljárása során a kötelezettségeinek megszegésével okozott károkért a polgári jog szabályai alapján felel; erre tekintettel mentesül a kamat visszafizetésének kötelezettsége alól, ha bizonyítja, hogy úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható. Ennek körében a bizonyítási teher a felszámolót terheli.
11.6. Eljárási szabályok
Amennyiben a támogatás megállapításának feltételei fennállnak, a felszámoló köteles a támogatás iránti kérelmet a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezet székhelye szerinti munkaügyi központhoz benyújtani a kötelezően elrendelt formanyomtatvány felhasználásával.
A támogatás iránti kérelemről a munkaügyi központ a kérelem benyújtását követő 8 napon belül határozattal dönt. A támogatást meg kell állapítani, ha a kérelem a jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelel.
A támogatás nyújtása esetén a munkaügyi központ a kérelem átvételétől számított 15 napon belül intézkedik a megállapított összeg átutalásáról.
11.6.1. Vonatkozó jogszabály
A támogatás megállapításának részletes szabályait a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény tartalmazza.