Minden vállalkozásnak szüksége van a bankokra: hol azért, hogy hitelt kapjon, hol azért, hogy különböző pénzügyi műveleteket hajtson végre, hol azért, hogy megfelelő befektetési formákat találjon. A jól működő gazdasági rendszer egyik fokmérője, hogy a cégek közötti készpénzforgalom minimális, mert az elszámolások a bankrendszeren keresztül történnek. A bankok jelentős szerepet töltenek be a gazdaság működtetésében, hiszen közreműködnek abban, hogy a tőke megtalálja a neki legmegfelelőbb helyet és működési formát.
Az a tény, hogy a cégek nem tudnak működni a banki szolgáltatások nélkül, gyakran a kiszolgáltatottság érzetét kelti a vállalkozásokban, főleg ha hitelügyekről van szó. Ugyanakkor az is igaz, hogy a bankok legjelentősebb ügyfélkörét a cégek adják, így a gazdálkodók és a pénzintézetek kölcsönösen egymásra vannak utalva. Ez azt is jelenti, hogy mindkét oldal érdeke az együttműködés. A pénzintézeti tevékenység is piaci alapon folyik, így természetes, hogy bizonyos szinten érdekellentét áll fenn a cégek és a bankok között, hiszen a vállalkozók a számukra lehető legkedvezőbb feltételekkel kívánják igénybe venni a bankok szolgáltatásait, a bankok viszont szeretnék megkapni a maguk hasznát.
Különszámunkban sorra vesszük a vállalkozások szempontjából fontos banki szolgáltatásokat. Felhívjuk a figyelmet a gyakran előforduló problémákra, esetleges nehézségekre, és megoldási javaslatokat is adunk rájuk. Különböző mélységben szólunk a bankszámlákról, a különféle készpénzkímélő megoldásokról, foglalkozunk a váltóval, a banki biztosítékok rendszerével, a hitelezéssel, a befektetésekkel. Kitérünk a speciális finanszírozási formákra, a hagyományos és az elektronikus banki szolgáltatásokra, valamint az adatvédelem kérdéskörére. Összeállításunkat rövid, ábécérendbe szedett fogalomtár zárja.