Személyi jövedelemadó
- Teljes egészében megszűnik az adójóváírás,
- az adóalap-kiegészítés részlegesen kivezetésre kerül,
- új cafeteriaelem a munkahelyi étkeztetés lehetősége havi 12 500 forint összegben, havi 5000 forintig adható Erzsébet-utalvány,
- bővül a SZÉP kártya keretében adható juttatások köre,
- a reprezentáció és üzleti ajándék teljes összege adókötelessé válik a személyi jövedelemadóban,
- kamatmentes munkáltatói kölcsön adható a lakásvégtörlesztéshez,
- 7,5 millió forint adómentes munkáltató támogatás adható a lakásvégtörlesztéshez,
- adómentessé válik a kifizető által a magánszemély javára fizetett, visszavásárlási értékkel nem rendelkező betegségbiztosítás díja.
Társadalombiztosítási járulék, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás
- Szélesedik a járulékalap,
- a biztosított által fizetendő egészségbiztosítási járulék 1 százalékponttal emelkedik,
- a munkáltatói társadalombiztosítási járulék helyett szociális hozzájárulási adó kerül bevezetésre,
- a szociális hozzájárulási adóból adókedvezmény érvényesíthető, ha a munkabérek nettó értékének megőrzése érdekében megvalósítják a kormány által elvárt béremelést,
- a szociális hozzájárulási adóból a szakképzetlen munkaerő után adókedvezmény érvényesíthető,
- 10 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetni a béren kívüli juttatások után.
Társasági adó
- Szigorodik a veszteségelhatárolás szabályozása (az elhatárolt veszteség legfeljebb az elhatárolt veszteség nélkül számított adóalap 50 százalékáig érvényesíthető; cégfelvásárlás és átalakulás esetén az elhatárolt veszteség meghatározott esetekben használható fel),
- új adóalap-kedvezmény érvényesíthető a jogdíjbevételre jogosító immateriális jószággal összefüggésben,
- a bejelentett részesedés fogalma változik, ezzel bővül az adóalap-kedvezmény alkalmazhatósági köre,
- az alultőkésítettség fogalma kiterjed a társasági adóban a nem kamatozó kötelezettségekre, a kötelezettségekkel szemben a követelések beszámíthatók,
- a kedvezményezett átalakulás fogalma kiegészül, megszűnnek az egyes szabályozási ellentmondások,
- a K+F fogalmi meghatározások egységesítésre kerülnek a vonatkozó törvényekben, a saját tevékenységű K+F fogalmára külön meghatározás a társasági adóban,
- ingyenes juttatások szabályozása egyszerűsödik: a közhasznú, kiemelkedően közhasznú társaságnak nem kell növelni az adóalapját, ha a juttatásban részesülő eredménye negatív, továbbá ismét lesz fogalmi meghatározás az adományra,
- megszűnik a K+F bérköltséghez, szoftverfejlesztők bérköltségéhez kapcsolódó adókedvezmény,
- megváltozik a fejlesztési adókedvezmény eljárásrendje, a 100 millió euró összeghatárt meghaladó beruházások esetén a kormány hagyja jóvá az igényelt fejlesztési adókedvezmény összegét.
Általános forgalmi adó
- Az általános forgalmi adó általános kulcsának 2 százalékponttal való emelése,
- levonható a közlekedési eszköz bérlete, lízingdíja utáni áfa.
Regisztrációs adó
- Jelentősen csökken a regisztrációs adótétel (az eredeti összeg 30-50 százaléka lesz).
Gépjárműadó
- A cégautóadó mértéke emelkedik az adótábla differenciáltabbá tételével.
Helyi adó
- Bővül az építményadóban és a telekadóban az önkormányzatok adóztatási mozgástere,
- a helyi adóztatás részeként nem lesz települési adó, építmény- és telekadó esetében továbbra is rögzíti a törvény az adómaximumot, az alapterület szerinti adóztatásban ugyanakkor bármely szempont szerint lehet differenciálni.
Illetékek
- Emelkedik a gépjárműszerzési illeték az illetéktételek újraszabályozásával,
- emelkedik a közigazgatási eljárási illeték,
- egyes bírósági eljárási illetékmértékek növekednek.
Népegészségügyi termékadó
- A népegészségügyi termékadóban az adóztatható termékek köre bővül (pl. extrudált sós termék, lekvárok), emelkedik az adó mértéke.
Baleseti adó
- A gépjármű üzembentartóját új adónemként baleseti adó terheli.
Kulturális adó
- Ismét lesz kulturális adó (korábban hozzájárulásnak nevezték).
Adózás rendje
- Szigorodnak a jogkövetkezmények (az adóbírság jelentős emelése egyes esetekben, a minősített adózókra vonatkozó csökkentett mértékű bírság megszüntetése),
- adóregisztrációs eljárás jogintézményének meghonosítása a fiktív cégalapítások visszaszorítása érdekében,
- új ellenőrzési formák meghonosítása, meglévő ellenőrzési típusok megreformálása (egyes gazdasági események vizsgálata),
- a jogszabályi változástól függetlenül 3 évig hatályos feltételes adómegállapítás társasági adóban és az illetékben,
- új jogintézmény az adózás rendjében a bizonytalan adójogi helyzet bejelenthetősége.