2. A bankválasztás főbb szempontjai

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 11.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetők Kiskönyvtára 2007/06. számában (2007. szeptember 11.)

Sokféle felmérés készült arról, milyen megfontolások alapján döntenek a vállalkozók, illetve a magánszemélyek arról, melyik bankot részesítik előnyben. A tapasztalatok fontosak lehetnek ahhoz, hogy a saját bankolási döntéseinket is tudatosítsuk.

2.1. A hagyomány

Nagyszámú ügyfél azért kötődik egyik vagy másik bankhoz, mert korábban egyszer eldöntötte, és kényelemszeretetből, vagy oda nem figyelés okán marad. E tény alapja kétségtelenül abban a körülményben gyökerezik, hogy a kereskedelmi bankok működésének megkezdése előtt csak egyetlen bank nyújtott pénzügyi szolgáltatást, és csak a külkereskedelmi forgalomban szigorúan ellenőrzött módon volt lehetőség néhány speciális banki eszköz (pl. akkreditív, bankgarancia stb.) használatára.

Bankválasztásnál különösen a budapestiek és diplomások követik a hagyományokat. Legkevésbé pedig a községekben élők, mivel legtöbbjük számára az a fontos, hogy bankjuk közel legyen a lakóhelyükhöz.

2.2. A lakóhely közelsége

Ma is fontos tényező, hogy a bankolásra ott legyen lehetőség, ahol a szolgáltatás a legkényelmesebben elérhető. A lakossági bankolásban ez vagy a lakóhely, vagy a munkahely. Utóbbi jelentősége erőteljesen növekedik. A vállalkozások számára természetesen a székhely, illetve a telephely jelenti a helyszín szerinti választás alapját.

2.3. Munkáltatói ajánlás

A 2000-es évek elején a kutatások szerint a munkáltatói ajánlás főleg a karrierkezdőket befolyásolta. Ma egyre gyakoribbá válnak azok a döntések, amikor a munkavállalók azért veszik igénybe valamelyik bank szolgáltatását, mert az a munkáltatóval kötött megállapodás alapján speciális kedvezményeket nyújt. Ilyen kedvezmény pl. a hitelkártya, viszonylag nagy összegű hitelkerettel, melynek biztosítéka a munkáltató készfizető kezességvállalása, vagy óvadék biztosítása, amely akkor vehető igénybe a bank részéről, ha a munkavállaló nem teljesíti a törlesztési kötelezettségét. Amire ügyelni kell ilyen konstrukció igénybevétele esetén: a bank és a munkáltató között szoros és rendszeres adatátadási kapcsolat jön létre, amely lehetővé teszi, hogy ha nem fizetünk, akkor a bank jogosult igénybe venni a munkáltató által nyújtott óvadékot, de azonnali hatállyal fel is mondja a hitelkártya-szerződést.

Feltétel továbbá az, hogy ne szűnjék meg a munkaviszonyunk. Ha megszűnik, a munkáltatónk haladéktalanul értesíti a bankot, és az azonnali hatállyal megszünteti a szerződést, és így a tartozásunk azonnal, egy összegben esedékessé válik.

2.4. Megbízhatóság

A korábban harmadik leggyakoribb kritérium, a megbízhatóság hátrább került a rangsorban. Erre a szempontra különösen a magasabb jövedelmű háztartásban élők fektetnek nagy hangsúlyt, valamint a tehetős idősebbek.

2.5. Barátok, ismerősök ajánlása

Barátok és kollégák ajánlása is motiválhatja a banki ügyfeleket, különösen a 30 évesnél fiatalabbakat és a megyeszékhelyeken élőket. 

2.6. Vonzó ajánlatok

A vonzó ajánlatok különösen arra a fiatal fogyasztói csoportra hatnak, amelynek tagjai gépkocsira és az aranytartalék megteremtésére gyűjtenek. Stabil jólétükhöz keresik az igényes szolgáltatásokat nyújtó pénzintézetet.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2007. szeptember 11.) vegye figyelembe!